Ostatnio, w ramach jednego z kursów online, o którym z pewnością niedługo napiszę na blogu, na forum dla uczestników wywiązała się ciekawa dyskusja dotycząca tworzenia liczby mnogiej rzeczowników rodzaju męskiego w języku rosyjskim. Pojawiło się sporo przykładów, więc postanowiłam wybrać i opracować niektóre z nich, bo potrafią nieco zamieszać w głowie.
Liczbę mnogą wspomnianych rzeczowników zazwyczaj tworzymy przez dodanie w mianowniku końcówki -и lub -ы:
- мальчик – мальчик-и (chłopiec, chłopcy)
- отец – отц-ы (ojciec, ojcowie)
Istnieje jednak pewna grupa rzeczowników, które, nie dość, że w mianowniku liczby mnogiej przybierają końcówkę twardą -a bądź miękką -я, to jeszcze zmienia im się akcent w zależności od liczby, a do tego – mają też inne znaczenia! Brrr.
.
Oto niektóre z nich:
- МЕХ: мехи (miechy) i меха (futra)
- ХЛЕБ: хлебы (chleby) i хлеба (zboża)
- ЦВЕТ: цветы (kwiaty) i цвета (kolory)
- ТОК: токи (prądy) i тока (tokowiska)
- ТОРМОЗ: тормозы (przeszkody) i тормоза (hamulce)
- ТОН: тоны (dźwięki, np. serca) i тона (kolory, odcienie)
- ЛАГЕРЬ: лагери (jako ugrupowania, np. polityczne, społeczne) i лагеря (obozy młodzieżowe, letnie)
- СОБОЛЬ: соболи (zwierzęta) i соболя (futra z soboli)
- КОРПУС: корпусы (korpusy budowli) i корпуса (tułowie)
- ПОЯС: поясы (strefy) i пояса (paski, np. do spodni)
- ОБРАЗ: образы (postacie, obrazy) i образа (ikony, oblicza)
- ОРДЕР: ордеры (rodzaj dokumentów) i ордера (porządek architektoniczny)
- ОРДЕН: ордены (zakony) i ордена (odznaczenia)
- ЗУБ: зубы (zęby u człowieka, zwierzęcia) i зубья (zęby np. piły)
- СЧЁТ: счёты (rachunki, np. bankowe) i счета (wyniki)
- ЛИСТ: листы (arkusze) i листья (liście)
- КОРЕНЬ: корни (korzenie) i коренья (warzywa korzeniowe)
- ПРОПУСК: пропуски (przeoczenia) i пропуска (przepustki)
- УЧИТЕЛЬ: учители (mistrzowie) i учителя (nauczyciele)
- ПОВОД: поводья (wodze) i поводы (powody)
- ПРОВОД: провода (kable); (brak liczby pojedynczej): проводы (obrzędy pożegnalne)
- СЫН: сыновья (synowie) i сыны (potomkowie)
.
Jeśli przychodzą Wam do głowy jeszcze jakieś przykłady, podzielcie się nimi w komentarzach.
.